Ankara Dış Gebelik Tedavisi (Ektopik Gebelik)

Dış gebelik (Ektopik), rahim dışında yerleşmiş gebelik olarak tanımlanır. Döllenen yumurtanın rahim haricinde başka bir yere tutunmasına dış gebelik denmektedir. Dış gebelik normal bir gebelik gibi değildir. Yumurtanın döllendikten sonra rahimden farklı bir yerde yaşaması mümkün değildir ve gelişen yumurta dokuları tedavi edilmediği takdirde yaşamsal risk oluşturan kanamalara neden olabilir.

Yazımızın devamında dış gebelikle ilgili aklınıza gelen “dış gebelik nedir?”, “dış gebelik nasıl teşhis edilir?”, “dış gebelik neden gelişir?”, “dış gebelik tedavi yöntemleri nelerdir?”, “Ankara’da dış gebelik tedavisi nerede yapılır?” gibi soruların cevabını bulabileceksiniz. Tanı ve tedavi için kliniğimizle iletişime geçebilir; BB Clinic doktorlarımız Doç. Dr. Bora COŞKUN ve Doç. Dr. Buğra COŞKUN’dan randevu alabilirsiniz.

Dış Gebelik Nedir?

Kadınlarda döllenme ile başlayıp doğum ile sonlanan süreç kontrollü ve sağlıklı bir şekilde yürütülmelidir. Bunun gerçekleşebilmesi için ilk adım, döllenen yumurtanın olması gerektiği gibi rahim içine yerleşmesidir. Gebeliğin sağlıklı olarak başlayabilmesi için yumurta rahimdeki endometrium dokusuna tutunur ve burada gelişmeye başlar. Yumurtanın rahim harici bir yere tutunup burada gelişmeye başlaması ise dış veya ektopik gebelik olarak adlandırılmaktadır. Dış gebeliğin normal bir gebelik gibi sağlıklı bir şekilde ilerlemesi mümkün olmadığından en kısa sürede tedavi edilerek sonlandırılması gerekmektedir. Dış gebelik çok sık rastlanan bir rahatsızlık değildir ve her 80 gebelikten yalnızca 1 tanesinde görülür.

Dış gebelik semptomları, erken dönem normal hamilelik, düşük, yumurtalık torsiyonu, apandisit, yumurtalık kisti yırtılması, sindirim sistemi problemleri, idrar yolu taşları ve genital enfeksiyon belirtileri ile benzerlik gösterdiği için tanı aşaması çok önemlidir. Normal gebelikte karşılaşılan adet gecikmesi, pozitif çıkan gebelik testi, bulantı, kusma ve memelerin hassaslaşması dış gebelik durumunda da görülmektedir. Bu yüzden, anne adayları normal hamilelikle dış gebeliği karıştırabilirler.

Dış gebelik şüphesi olduğunda anne adayları adet gecikmesi olur olmaz alanında uzman ve deneyimli bir kadın hastalıkları ve doğum uzmanına başvurmalıdır. Böylece erken teşhis ile tanısı konulan dış gebelik rahatsızlığının tüplere ve anne adayının genel sağlığına zarar vermesi engellenmiş olur.

Dış Gebelik Neden Olur?

Tubal gebelik olarak bilinen dış gebelik türü en yaygın görülen dış gebelik türüdür. Tubal gebelik döllenen yumurtanın rahme yollanmasının ardından, fallop tüpünde iltihaplanma durumu olması veya şekilsel olarak bozuk olması durumlarında yumurtanın fallop tüpünde sıkışması sonucu gerçekleşir. Çeşitli hormonal bozukluklar ya da döllenen yumurtanın anormal olarak gelişmesi de dış gebeliğe zemin hazırlayabilir.

Çeşitli faktörler dış gebelik riskini artırabilir. Bunlardan birincisi daha önce yaşanmış dış gebelik vakasıdır. Daha önce bu tür dış gebelik yaşayan kadınlarda dış gebelik rahatsızlığının tekrarlama olasılığı yüksektir.

Cinsel yolla bulaşan bel soğukluğu veya klamidya gibi enfeksiyonlar fallop tüplerinin ve tüplerin yakınındaki başka organların iltihaplanmasına yol açabilir. İltihaplanmanın sonucu olarak fallop tüpünün şeklinde oluşacak bozulmalar bireyin dış gebelik riskini artırabilir.

Bazı araştırmalar, tüp bebek tedavisi (IVF) veya benzeri tedaviler geçirmiş olan kişilerin dış gebelik geçirme ihtimalinin daha fazla olduğunu göstermektedir. Kısırlığın kendisi de dış gebelik riskini artırabilir.

Kapalı ya da hasar görmüş bir fallop tüpünü onarmak için gerçekleştirilen bir cerrahi operasyon çeşidi olan tubal cerrahi kadında dış gebelik oluşma riskini artırabilir.

Doğum kontrol yöntemleri de dış gebeliğe sebep olabilir. Rahim içi araç (RİA) tedavisi gören kadınların gebe kalma ihtimali çok düşüktür. RİA tedavisi gören kadının hamile kalması durumunda, gebeliğin dış gebelik olarak gelişme ihtimali çok fazladır. “Tüplerin bağlanması” olarak adlandırılan ve kalıcı bir doğum kontrol yöntemi olarak kabul edilen tüp ligasyonu operasyonundan sonra gebe kalan bireylerde dış gebelik gelişmesi riski daha yüksektir.

Sigara içmek de dış gebelik riskini arttıran faktörlerden biridir. Ne kadar çok sigara kullanılıyorsa, o oranda daha yüksek dış gebelik riski ile karşılaşılır.

Dış gebeliğin teşhis edilmesi için uygulanabilecek yöntemler fiziksel muayene, kan testi, kuldosentez ve transvajinal ultrasonografi olarak sıralanabilir. Fiziksel muayene teşhis için uygulanan ilk metot olarak kabul edilebilir. Pelvik muayene sırasında hastanın karnında ağrı ya da hassasiyet hissetmesi, kitle bulunup bulunmadığını anlamak için gerçekleştirilir.

Dış Gebelik Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Düzenli olarak yapılan pelvik muayene kontrollerinde hekim yumurtalıktaki ya da fallop tüplerindeki ağrı, kitle veya hassas alanların belirlemesini sağlayabilir. Ancak doktor sadece pelvik muayene yaparak dış gebelik tanısı koyamaz. Dış gebeliğin teşhis edilebilmesi için kan testlerine ve ultrasona ihtiyaç vardır. HCG hormonu seviyesini kontrol etmek gerekir, beklenmeyen HCG seviyesi dış gebelik şüphesi oluşturabilir. Progesteron seviyesi de kontrol edilebilir. Kuldosentez olarak bilinen yöntemde ise hastanın rahminin arkasında ve rektumun önünde bulunan boşluğa iğne yardımıyla girilir. Bu bölgede kan tespit edildiği takdirde dış gebelik şüphesi oluşur, çünkü bu bölgede bulunan kan zarar görmüş bir fallop tüpüne işaret ediyor olabilir. Bu yöntem yalnızca ultrasonla görüntülemenin etkin olmayacağı vakalarda tercih edilir. Bunlara ek olarak kadının rahminde bir fetüsün gelişip gelişmediğini anlamak için de ultrason cihazından yardım alınabilir.

Eğer hastanın durumu ilaç tedavisi için uygunsa dış gebelik tedavisi için ilk tercih ilaç tedavisidir. Dış gebelik için ilaç tedavisinde bir tür kemoterapi ilacı kullanılır. Dış gebelik kanser kategorisinde değerlendirilmese de ilaç tedavisiyle belirli bir bölgedeki hücrelerin ölümü gibi benzer şeyler hedeflendiği için metotreksat gibi kemoterapik ilaçlar kullanılır. Yine de hasta cerrahi müdahaleyi tercih edebilir ya da karın içinde aşırı kanama olması gibi bir durum söz konusu olduğunda cerrahi tedaviye karar verilebilir. Cerrahi tedavi gerilen, yırtılan ve kanamaya sebep olan tüpün kısmen ya da tamamen çıkarılmasını kapsar.

Cerrahi müdahale açık ameliyat zorunlu değildir. Hastanın durumu değerlendirilerek en doğru tedavi şeklinin açık mı yoksa laparoskopik operasyon mu olduğuna karar verilir. Laparoskopik cerrahi kapalı ameliyat olarak da bilinmektedir. Bu yöntemle açık ameliyata kıyasla çok daha küçük bir kesi açılarak gebelik sonlandırılabilir, zarar görmüş olan fallop tüpü de alınabilir ya da yalnızca onarılabilir.

Tedavi Sonrasında Nelere Dikkat Edilmelidir?

Dış gebelik ameliyatını takip eden ilk 4 saat içerisinde bulantılar görülebilir, bu normal kabul edilir. Bu bulantılar anesteziden kaynaklanır ve geçicidir. Dış gebelikten kaynaklanan bulantılar ise ameliyattan sonra azalarak ve yaklaşık bir hafta sonrasında tamamen ortadan kalkmış olacaklardır. Ameliyattan sonra dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta da kanamadır. Dış gebelik operasyonundan sonra vajinal kanama olması doğaldır, endişelenmeye gerek yoktur. Fakat dikişlerden kanama olduğu görülürse vakit kaybetmeden doktora başvurulması gerekir. İlk âdet kanamasının da 30-40 gün içinde olması beklenir. Yani ameliyattan sonraki ilk hafta süresince olan kanama operasyona bağlı iken yaklaşık bir ay sonraki kanama âdet kanamasıdır.

Dış gebelik ameliyatlarında cinsel ilişkinin iç kanama gibi riskleri vardır. Risk seviyesi ameliyatın türüne bağlı olarak da değişiklik gösterebilmektedir. Bu nedenle kesin bir şekilde belirtilemese de ameliyattan sonra 1 ay kadar cinsel perhiz önerilir.

Ameliyattan sonra üç ay kadar gebe kalmamaya dikkat edilmelidir. Bu süre dolmadan gebe kalınırsa yine bir dış gebelik gelişmesi olasıdır. Bu süreden sonra hamilelik görülmesinde bir sakınca yoktur.

Dış Gebelik Tedavi Fiyatları Ankara 2024

Dış gebelik tedavisi, hastanın muayenesinden sonra kişiye özel olarak planlanır. Bu nedenle, tedavi fiyatları değişiklik gösterebilir. Ankara dış gebelik tanı ve tedavisi için kliniğimizle iletişime geçebilir; BB Clinic doktorlarımız Doç. Dr. Bora COŞKUN ve Doç. Dr. Buğra COŞKUN’dan randevu alabilirsiniz.